Thee: het geheime wapen in de ‘war for talent’

Heerlijk vind ik het om rond te neuzen op het wereldwijde web. Gewoon, in een onbewaakt ogenblik een beetje rondkijken en inspiratie opdoen. Niet zelden eindigt zo’n moment echter in een val in het diepe en bevind ik mij plotseling in een oneindige zee van informatie. Soms interessant, soms totaal niet. Gisteren zwom ik tussen allerlei artikelen over de war for talent en de relatie, of beter gezegd de correlatie, met facilitair management. Ondanks de grote hoeveelheid aan informatie miste ik één ding… thee.

De war for talent

De war for talent is een term die door Steven Hankin is bedacht. Deze term verwijst naar het steeds concurrerender wordende landschap voor het werven en behouden van getalenteerde medewerkers en gaat over het boeien en binden van deze talenten door een organisatie. Het is zeker geen nieuwe term, hij stamt namelijk uit 1997. Er is inmiddels dan ook al veel over dit onderwerp geschreven, zo bleek uit mijn speurtocht. Met uiteenlopende uitkomsten en meningen: het ene moment blijft de strijd uit, het andere moment barst deze weer in alle hevigheid los. De term blijkt veel los te maken.

Correlatie met FM

De mening van de facilitair professional is helder: facilitair management levert een significante bijdrage aan de war for talent, mooi verwoord door hoogleraar Joseph Kessels. Ik ben het daar, als één van deze professionals, natuurlijk volledig mee eens. Aantrekkelijke huisvesting is één van de oplossingen om de war for talent te winnen. Dit is dan ook de reden dat steeds meer organisaties zich de vraag stellen op welke wijze hun huisvesting kan bijdragen aan een plezierige werkomgeving. En daar komt de toegevoegde waarde van facilitair management om de hoek kijken.

Goed en lekker eten en drinken

De correlatie tussen de war for talent en facilitair management is nu niet bepaald een nieuw inzicht, dat klopt. En dat goed eten en drinken onderdeel is van een aantrekkelijke kantooromgeving is ook niet nieuw. De kantine is een bedrijfsrestaurant geworden en dit restaurant is al lang niet meer die saaie en inspiratieloze ruimte van weleer. Het is een inspirerende plek waar de medewerkers de hele dag door welkom zijn. Het is meer dan een ruimte waar je kunt eten alleen: in het huidige bedrijfsrestaurant komen medewerkers nu ook samen om elkaar te ontmoeten en om van gedachten te wisselen.

Alles waar een toekomstgerichte organisatie voor staat kan zij hier laten terugkomen. Denk aan een gastvrije omgeving, het belang van vitale medewerkers en een duurzame instelling. Het bedrijfsrestaurant is bij uitstek het visitekaartje van een organisatie, zowel voor de externe als interne relaties. Niet voor niets voorziet Google haar medewerkers van gratis eten en drinken. En dit doet zij niet alleen om deze medewerkers aan zich te binden, maar meer om innovatief denken te bevorderen. Ik ben hier een groot voorstander van.

Goede thee

De trends en ontwikkelingen op het gebied van lekker eten en drinken volgen elkaar snel op. Het is geen gemakkelijk zaak om deze met eenzelfde snelheid door te voeren in het bedrijfsrestaurant. Uit ervaring weet ik dat cateraars, weliswaar met vallen en opstaan en de ene wat meer dan de andere, hun uiterste beste doen om dit toch na te streven. Dit geldt ook voor leveranciers van koffie op het werk. De kwaliteit van koffie heeft in de afgelopen jaren een grote vlucht genomen. De beker warme, bruine vloeistof heeft plaats gemaakt voor heerlijk geurende espresso’s. Daardoor drinken de koffiedrinkers op kantoor al jaren heerlijke koffie van verse koffiebonen en verse melk.

Iedere keer valt mij echter weer op dat de aandacht voor koffie volop aanwezig is, maar dat men de thee vergeet. Theedrinkers moeten het nog steeds doen met een nietszeggend theezakje, waar soms vreemde kleine brokjes in zitten. AAFM heeft daarom een nieuw front geopend: lekkere thee. Een geheim wapen in de war for talent. AAFM heeft oog voor de vele theedrinkers en heeft samen met Senza tea een vers thee concept voor de werkomgeving uitgewerkt. Niet alleen omdat verse thee erg lekker en duurzaam is, maar ook omdat de medewerker goede thee verdient. Bent u er al klaar voor om dit geheime wapen in te zetten? Immers, de strijd voor talent is nog steeds niet gestreden.